151 % ... tolik energie můžete věnovat svému podnikání,
když se zabýváte jen věcmi, na které jste odborník.

Je možné do účetnictví dát opravdu vše?

Podnikatelé často chtějí dát do svého účetnictví všechny možné náklady. Ale je to opravdu správně? Možná vám následující text přijde směšný, ale věřte, že v naší praxi se setkáváme s řadou věcí, které opravdu do účetnictví nepatří.

Argument, že kamarádova firma si do účetnictví toto dává, ještě neznamená, že Vy to v účetnictví mít můžete. Vždy je třeba se podívat nač se Vaše firma specializuje. Podnikatel přinese doklad na nákup psího žrádla, že jeho kamarád ho do účetnictví také dává. Pokud ale není v majetku firmy žádný pes určený k hlídání objektu, tak účtenka za krmivo pro psa do účetnictví nepatří. 

Často se také stává, že podnikatel pozve svého obchodního partnera do drahé restaurace a následně své účetní tvrdí, že bez této večeře by opravdu ten důležitý kontrakt nesjednal. Účetní sice hodnotu konzumace do nákladů zaúčtuje, ale pouze do účetních. Následně bude náklad při výpočtu daně z příjmu vyloučen jako náklad, který neoprávněně snižuje základ daně.

Jak jsme se již zmínili výše, je třeba, aby náklad souvisel s podnikatelskou činností, nelze tedy např. dávat do účetnictví restaurace doklad o nákupu závodního kola pro Vašeho syna. Toto opravdu před finančním úřadem neobhájíte.

Velmi častým nešvarem zejména malých společností s ručením omezeným je, že si majitel (společník a jednatel v jedné osobě) plete firemní peníze se svými a vybírá peníze z firemního účtu pro svoji potřebu. Tyto peníze tedy nejsou utraceny pro firemní potřeby. Jedná se vlastně o půjčku ze společnosti, která bude muset být jednou vrácena.

Setkáváme se i s tím, že podnikatelé vyjedou na krásnou zimní lyžovačku do Alp s celou svojí rodinou a tuto dovolenou uhradí z firemních prostředků. Účetní pak tvrdí, že to byla jejich služební cesta. Služební cesta musí vždy souviset s podnikáním. Takže na dovolenou opravdu za svoje.

Často diskutované jsou rovněž dárky pro obchodní partnery. Jak je všeobecně známo, dárek pro obchodního partnera musí být opatřen logem firmy a jeho pořizovací cena nesmí přesáhnout 500 Kč. Před Vánoci řada firem rozdává dárkové balíčky, ale stane se, že do něj zabalí např. láhev šumivého vína. V tomto případě sice hodnota balíčku bude v nákladech, ale jen účetních.  Za dárek pro obchodního partnera totiž nelze považovat cigarety a alkohol s výjimkou tichého vína. Účetní po Vás bude vyžadovat fotodokumentaci dárku a ideálně i fotky z předávání obchodním partnerům. V případě kontroly si díky tomu ušetříte spoustu času, energie a v konečném důsledku i peněz.