Ohrozí nárůst minimální mzdy fungování firem?

Nárůst minimální mzdy je v tomto roce nadprůměrný. Zaměstnanci se radují, majitele firem ovšem svírají obavy o budoucnost jejich podnikání.

Navyšování mzdy je každoroční záležitostí, která se váže nejen na inflaci, ale také na mnoho dalších faktorů. V každém případě stát každý rok zvedá částky a letos se jedná o nejvyšší skok za hodně dlouhou dobu. Oproti loňské valorizaci je změna ještě o sto korun vyšší a minimální mzda se tak pro rok 2018 dostala na hranici 12 200 korun.

Během funkčního období poslední vlády, mezi lety 2013 a 2017, narostla minimální mzda o více než 4000 korun. Nejnižší mzda pro rok 2018 představuje přibližně čtyřicet procent průměrné mzdy. Nejnižší možná hodinová mzda, kterou budou zaměstnavatelé muset poskytovat za odvedenou práci je 73 korun, o sedm korun více než loni. Kde všude se tyto změny projeví, kromě peněženek zaměstnanců? Zvyšovat se současně se mzdou bude také pojistné - minimální zálohy na sociální a zdravotní pojištění. Nezaměstnaní lidé v registru pracovních úřadů si mohou vydělat polovinu minimální mzdy, takže i pro ně se limity navýšily. Vyšší přivýdělek ovšem znamená ztrátu podpory v nezaměstnanosti. Na druhé straně se také navyšují benefity, jako je například sleva z daně z příjmu zvaná školkovné, která má rodičům ulevit od placení za docházku potomků do mateřské školy.

Majitelé firem mají obavy

Jako každý rok jsou tyto změny pro majitele firem zdrojem obav. Obzvlášť při tak velkém skoku, který se odehrál letos. Přitom se v podstatě jednalo o kompromis mezi požadavky odborů a zaměstnavatelů – jedni se dožadovali navýšení mzdy alespoň na 12 500 korun, druzí zase zastávali názor, že odpovídající minimální měsíční mzda by měla být 11 800 korun. Podle expertů může taková náhlá změna narušit plánování a majitelé podniků se obávají, že budou muset propouštět zaměstnance. Hospodářská komora považuje takový nárůst za riskantní pro konkurenceschopnost podniků. U zaměstnanců ovšem stále převažuje radost – při stále narůstajících finančních nárocích na život se zvýšení mzdy vždy hodí.

Přiznání k dani z příjmů fyzických osob ONLINE!